Als ik stop met roken kom ik aan en word ik zwaarder

Mogelijk heb je dat bij een eerdere stoppoging zelf ervaren, of heb je dat in je omgeving gezien dat rokers die stopten uiteindelijk dikker en dikker werden. Zo was het ook bij mijn moeder, die nadat ze besloten had om te stoppen met roken, al heel snel dikker werd en in de loop der jaren echt heel dik werd. Was dat ten gevolge van dat ze gestopt was met roken? Ja, dat was een gevolg daarvan.

Is het dan zo dat als je stopt met roken je werkelijk zwaarder wordt en dat er een kans is dat je heel veel zwaarder wordt en mogelijk tientallen kilo’s aankomt? Ja dat kan. Echter dat is niet normaal en goed te voorkomen, als je op een effectieve manier stopt en met je emoties en de uitdagingen van het leven leert omgaan.

Wat is er fysiologisch aan de hand?
Rokers zijn droger dan mensen die niet roken. Ze hebben een chronisch water tekort en zijn onvoldoende gehydrateerd. Als je stopt met roken verandert er fysiologisch het een en ander, door het uitblijven van allerlei stoffen uit de rook waar je steeds je lijf mee hebt belast. Het betekent dat je lichaam gaat regenereren en zich herstelt en ook zo’n 1-2,5 kilo aan water, dus extra vocht, vasthoudt.  Juist een gezonde situatie want je natuurlijke vochthuishouding wordt weer hersteld, waardoor een aantal lichaamsfuncties beter en soepeler verlopen. Dat is eigenlijk een normale gewichtstoename, als je stopt met roken. En mocht je die paar kilo’s niet willen, dan kan je dat makkelijk verminderen door een paar kilo af te vallen.

Wat gebeurt er nog meer?
Je smaak en geur komen terug, met het gevolg dat het eten en drinken je veel beter smaakt. Het is fantastisch dat je meer kan genieten van het eten. Hierdoor gaan een aantal rokers die gestopt zijn meer eten. Ze eten meer, dan wat ze nodig hebben en komen daardoor aan. Dit is dus niet nodig. En het is belangrijk om je erop voor te bereiden, dat je niet meer gaat eten dan je gewend bent. En dat je daar dus oplet en jezelf in acht neemt. Luister naar je lichaam en eet niet meer dan het nodig heeft.

Een derde manier waardoor je kan aankomen, is als je niet effectief omgaat met je emoties.
Als je eerst de sigaret gebruikte om je ongenoegen en negatieve emoties te “neutraliseren”, ga dan dat nu niet doen door een andere vorm van negatief, verslavend gedrag, zoals bijvoorbeeld je emoties weg eten of snoepen, zoals mijn moeder deed, of door het weg te drinken met alcohol.

Een paar glazen wijn bevatten meer calorieën dan je verwacht en zo ook voor bier en andere alcoholische drankjes. Google er maar eens op. En alcohol wekt de eetlust op. Pas dus op dat je hierdoor niet (extra) gaat snacken. Alcohol is dus naast belastend voor je lever ook een potentiele dikmaker. Werd er niet gezegd 1 glas bier is gelijk aan 2 bruine boterhammen? Heb je al dat extra eten wel nodig? En zeker bij mannen, er lopen nogal wat mannen met een bierbuik rond, (dat overigens niet alleen door bierdrinken komt). Ook hier geldt, dit is onnodig! Leer effectief met je emoties omgaan en los de situaties die de negatieve emoties genereren op. En als dat niet kan, maak je er dan niet zo druk over en leer het los te laten.

Als je stopt met roken hou jezelf en je gedrag dus goed in de gaten en voorkom dat je vlucht in een ander verslavend en beperkend gedrag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *